Cała prawda o prawdzie rozwoju osobistym
obraz Cała prawda o prawdzie rozwoju osobistym

Ostatnio zauważyłem, że bardzo modne jest pisanie artykułów albo kręcenie filmów, które obnażają ciemną stronę rozwoju osobistego. W praktyce wygląda, to tak, że ktoś najczęściej piszę artykuł albo kręci film wylewając z siebie żółć w celu ukazania tej jedynej prawdy. Oczywiście można pisać tego typu posty pokazując, że jest się krystalicznie czysty i nas ten syf nie dotyczy. W tym celu powstały nawet fanpage, które nawołują w prześmiewczy sposób, że coaching należy zdelegalizować, a wszystkich trenerów rozwoju pozamykać w więzieniu. Osobiście uważam, że każda strona naszego życia ma ciemne i jasne strony. Taksówkarze oszukują na przejazdach, ale są także tacy, którzy potrafią zrezygnować z części swojego wynagrodzenia, żeby tylko pomóc. Prawnicy potrafią wykorzystać nieświadomość swoich klientów, ale potrafią udzielić darmowych porad.

Wyobraźmy sobie taką sytuację, ktoś jedzie na szkolenie i słyszy, jak prelegent ze sceny nawołuje do kupienia biletu na jego szkolenie w cenie 10 tys., które rozwiąże jego wszystkie problemy. Ktoś, kto zaczyna w rozwoju osobistym zazwyczaj uwielbia tego typu przedstawienia. Ludzie kochają słyszeć, że ktoś ich poprowadzi za rękę i pokaże 7 kroków, które poprowadzą do wolności finansowej albo opowie im o 10 strategiach, które podwoją dochody w ciągu dwóch miesięcy, ewentualnie poda na tacy 20 niesamowitych narzędzi sprzedażowych, które zawsze działają. Nieświadomi ludzie kochają mieć wszystko podane na tacy i ich realia nie obchodzą. Najważniejsza jest wizja, która ma odciągać ich od szarej rzeczywistości.

Jeśli interesujesz się rozwojem osobistym, to najprawdopodobniej słyszałeś o "Prawie Przyciąganiu". Dla mnie te prawo było pomnikiem próżności. Nie chodzi o metodologię ale podejście do tego tematu. Większość ludzi słysząc pierwszy raz prawo przyciągania, miało wizje szybkich pieniędzy, nie dzięki ciężkiej pracy ale dzięki wizualizacji. Jeśli chcesz dobre ćwiczenie z wizualizacji, to proszę wstaw brudne naczynia do zlewu i wyobrażaj sobie, jak ktoś je zmywa. Sprawdź, jakie są efekty :) Najprawdopodobniej poza rosnąca stertą brudnych naczyń nic nie uzyskasz.

Z drugiej strony- nikt nie jest idealny i nawet najinteligentniejsi ludzie popełniają błędy. Przykładowo jedziesz na szkolenie i ktoś Ci obiecuje głupoty, straszy, że jak nie kupisz dziś jego warsztatu, to jutro musisz dwukrotnie więcej zapłacić. Wpadasz w pułapkę manipulacji i wydajesz na szkolenia grubą kasę. Na kursie otrzymujesz ogólnie dostępną wiedzę posypaną brokatem, lukrem oraz zachwytem prowadzącego. Jak na nią zareagujesz, to już od Ciebie zależy. Zapamiętaj, że ludźmi próżnymi łatwo manipulować. Nie są odporni na krytykę ani na patrzenie na świat w zwyczajny sposób. Oni są uzależnieni od wszelkiej maści wodotrysków. Ich każdy dzień ma być przepełniony sukcesami, a gdy ich nie ma na horyzoncie, to ich oczy bladną.

A co z trenerami, którzy mają roczne doświadczenie w szkoleniu z technik sprzedaży i zerowe doświadczenie w  sprzedaży? Na to odpowiada mój znajomy Darek. Darek chciał pojechać na szkolenie sprzedażowe i poprosił o doświadczenie trenera. Trener poza szkołą sprzedażową nie miał żadnego doświadczenia. Darek zrezygnował i po problemie! Tu też przypomina mi się rozmowa z Jerzym Sempowiczem- który jest fanatykiem nieruchomości. Po szkoleniu na temat wynajmy nieruchomości dla zielonych wyszedłem z przeświadczeniem, że w nieruchomościach, to fabryka złota. Jurek zgasił ten zapał w 30 sekund....

Wniosek jest prosty, żeby odnieść sukces musisz tyrać jak wół. Nie ma dróg na skróty. Bycie otwartym na szybkie rezultaty może przynosić opłakane rezultaty. To, co brzmi na sali szkoleniowej może wydawać się kapitalne, ale w realnym świcie może być pośmiewiskiem. Pazerni ludzie przyciągają problemy, tworzą je i zazwyczaj kończą w podobny sposób. Branża szkoleniowa niczym się nie różni od innych, jedni naciągają z nadzieją, że dorobią się szybkich pieniędzy. A drudzy budują swoje marki, żeby nie musieć naciągać innych. Nie chcę pisać o nieetycznych trenerach, szkoda mi na to czasu. Wolę polecać ludzi, którzy są wirtuozami w swojej dziedzinie.


Komentarze
Łukasz Chrzanowski
Konsultant ds marketingu i sprzedaży